Karin van Kooten - journalist

Redactie & tekst

 

Sterke tekst: verhalen in opdracht

 

Als redacteur en tekstschrijver vertel ik verhalen in opdracht: ik help je om het verhaal te vertellen van jouw organisatie, bedrijf of product.

 

Uiteraard zorg ik voor een aantrekkelijk en glashelder verhaal. Een verhaal dat klopt. Dat naadloos past bij jouw doelgroep. Zonder fouten.

 

Vaak werk ik daarbij intensief samen met andere professionals (zoals ontwerpers, fotografen, filmers, webbouwers en marketing-specialisten), om tot het beste resultaat te komen.

 

Een aantal voorbeelden van mijn werk:

 

 

Kindertijdschrift van Unicef: Kids United

 

 

Van 2003 tot en met 2011 was ik chef redactie van Unicef Kids United Magazine. Een tijdschrift voor kinderen van 8 – 12 jaar over kinderen wereldwijd, kinderrechten en het werk van Unicef.

 

Als chef redactie begeleidde ik dit tijdschrift van brainstorm tot drukproef. Mijn werk: een netwerk van freelancers aansturen (illustratoren, striptekenaars, puzzelmakers en fotografen). | Research. | Kinderen interviewen, artikelen schrijven. | Eindredactie en proevencorrectie. | Unicef-thema’s vertalen naar een leuk, informatief blad voor kinderen. |

 

Zie: Kinderblad over kinderen in de gevangenis | Kinderblad over aids

 

 

APK voor je website

 

Floor Huis in ’t Veld had een prima site voor Huis van ’t Hart, praktijk voor coaching en healing. Maar na een paar jaar wilde ze graag zaken toevoegen, aanpassen en verfijnen. Daarom schakelde ze mij in.

 

Dus schreef ik een aantal nieuwe teksten. | Zorgde ik op de hele site voor heldere, foutloze taal. | Gaf ik tips voor een nieuwe indeling. | Maakte ik duidelijke koppen en intro’s, voor een snelle en prettige navigatie.

 

Een paar uur redactiewerk leverde een flink opgefriste site op.

 

 

 

 

Redactie en tekst voor Unicef Nederland

 

Unicef Nederland schakelde mij vanaf 1997 regelmatig in als redacteur en tekstschrijver, voor educatieve en commerciële doelen.

 

Ik schreef teksten voor brochures, tijdschriften en specials. | Maakte reportages en interviews in Nederland, New York en Afrika. | Stelde een tentoonstelling samen over kinderrechten, inclusief opdrachten voor kinderen. | (Her)schreef Engelstalige rapporten en projectvoorstellen tot korte, wervende teksten in het Nederlands.

 

Interviews Unicef-ambassadeurs | Unicef-special Linda | Unicef-special Quote

 


 

 

Publiciteit voor de prijs van Pim

 

Pim Vervuren, landschapsarchitect bij bureau Elberfeld, won de publieksprijs van de Smaaktest in Haarlem. Met zijn sterke ontwerp voor de openbare ruimte rondom de voormalige Ripperda-kazerne, het Sint Jorisveld.

 

Voor Pim schreef ik een helder persbericht om de prijs meer in de spotlights te zetten.

 

Het resultaat: veel aandacht voor deze publieksfavoriet in lokale media, in vakbladen en in Pim’s netwerk. Het nieuwsbericht verscheen onder andere in De Architect en Straatbeeld.

 

 

 

Lespakket over meisjes

 

Cijfers liegen niet. En zijn soms ongelofelijk. Wanneer een meisje in Afrika de basisschool afmaakt, heeft ze drie keer minder kans om hiv/aids te krijgen.

 

In opdracht van de Nederlandse afdeling van de ‘Global Coalition for Education’ maakte ik een lespakket over het effect van meisjesonderwijs. Voor de hoogste klassen van de basisschool. Voor de website schreef ik Nederlandse ondertitels bij een Engelstalig filmpje.

 

Bekijken? Opdrachten voor leerlingen | Infoblad  | Docentenhandleiding 

 

 

 

 

Dubbelcheck voor Edgar

 

Edgar Walthert, zelfstandig grafisch en letter ontwerper met Zwitserse roots, woont en werkt sinds 2006 in Nederland.

 

Zijn Nederlands is prima, dus schreef hij zelf de Nederlandse teksten voor zijn vernieuwde website. Toch vroeg hij mij om zijn teksten voor de zekerheid nog even goed na te kijken op taalfouten, logica, inhoud en volgorde. En waar nodig te corrigeren.

 

Het resultaat? Zie www.ewalthert.com

 

 

 

 

Het geheime genootschap

 

Als redacteur en tekstschrijver ben je eigenlijk lid van een soort onzichtbaar genootschap. Doen redacteuren en schrijvers hun werk goed, dan valt dat meestal juist niet op. Dan “klopt” het. En is een tijdschrift, een site of een filmpje fijn om te lezen en prettig om te bekijken.

 

Maar wat doet een redacteur dan, daar achter die schermen? Die schrapt, schaaft en ordent. Haalt fouten weg. Verheldert wat onduidelijk is. Zorgt dat taal, stijl, beeld en toon passen bij de doelgroep. Overlegt. En levert alles piekfijn aan, zodat het meteen naar een vormgever, drukker of online kan.